När du ser ljuset i tunneln, akta dej - det kan vara ett tåg..!

tisdag 11 mars 2014

Minnesbank

Att komma ihåg att inte glömma bort är en fin förmåga. Den bör odlas och vårdas. Hjärnan processar hur många uppgifter som helst per dygn och per minut. Den sorterar, lägger undan och drar fram - allt efter som de behövs.
Fast ibland blir det fel. Det är då man glömmer.
Åh, så himla irriterande! Släckte jag lampan? Låste jag dörren?
Ibland får man vända om - bara för att kontrollera. Onödiga steg och flera sekunder till spillo. Som en modern människa mitt i tillvaron ska man spara in på både steg och minuter. Inte ränna fram och tillbaka och kontrollera sig själv. 

Det faller ur minnet. Som ett löv från en kvist, tyst och liksom obemärkt faller det bara bort. Försvinner. Singlar ner i nån vindlande avgrund i hjärnan där det lägger sig till vila.
Det är i varje fall den bilden jag får när jag hör det föll mej ur minnet.

För själv kommer jag knappt ihåg att jag glömmer bort....

Inga kommentarer: